Må bättre genom att öka din hälsobalans

8 VIKTIGA HÄLSOFAKTORER

 

Det är många faktorer som inverkar på ditt hälsotillstånd. Dessa åtta huvudfaktorer är viktiga att du har kontroll på, så att dom är i balans. Då skapar du dig goda förutsättningar att bli mer inspirerad och kan ändra sådant som du känner begränsar dig idag. Unna dig själv att arbeta igenom alla hälsofaktorer för att uppnå en mer energirik vardag.

Kanske du upplever att du känner igen alla dessa faktorer redan, att det inte är något nytt för dig. Grattis, det är en bra början i så fall. Det är ändå rekommenderat att läsa och värdera så att verkligen allt är på plats. Det är kanske något som borde justeras.

 

Motionera dagligen

 

Motion ger dig styrka på många sätt. Genom att få en daglig dos av vardagsmotion, skapar du sanslöst mycket mer möjligheter till ett mer energirikt liv. Jag skiljer på motion och träning. Träning är mer intensivt och strukturerat, kanske med ett satt mål. Medan jag med motion tänker att det inte är något krav- och prestationsbundet. Motion kan utövas på många olika sätt. Hitta din favoritmotion. För att komma igång, nedan följer några tips. 

 

  • Du kan exempelvis passa på att motionera när du transporterar dig till jobbet, genom att cykla, gå eller jogga. Du rör då på stora delar av din kropp så att både muskler och hjärta får arbeta på måttlig nivå.

 

  • Motion i sin enklaste form kan vara att du står upp delar av din arbetsdag. Eller, att du tar mikropauser för att göra några enkla övningar, så att du inte stelnar till och överanstränger vissa leder och muskler. Det är här också viktigt att du tänker på att din arbetsplats är ergonomiskt utformad. Har du ett arbete med mycket lyft måste du tänka på att lyfta rätt. Samt att den övriga arbetsmiljön är tillfredsställande.

 

  • Motionera på din fritid, genom att promenera i skog och mark. Ta en joggingrunda. Arbeta i trädgården. Detta ökar din endorfinnivå, som är positivt för kroppen i måttliga mängder.

 

Det viktiga är att du ser till att du rör på dig och ser till att dina muskler och hjärta får arbeta, på en moderat nivå. Forskningen visar också att det har positiv verkan på ditt endorfin, serotonin och oxytocin. Sök på de orden på internet om du önskar lära mer om dom.

 

Sömn

 

Det finns inget som en god nattsömn, menar många. Att få sova bra på nätterna gör att du vilar upp din kropp och din hjärna inför nästa dag. God nattsömn är något man skall eftersträva såklart och är en viktig hälsofaktor. Men, hur gör man det, undrar kanske du? Att arbeta med sömnproblem som folk upplever finns det experter som gör sig en hel karriär på. Men, nedan får du några starttips på vad som kan öka möjligheterna till en god nattlig sömn så att du kan känna dig mer energirik påföljande dag.

 

  • Daglig motion nämndes ovan. Det gäller även för sömnen. Genom att man har använt sin kropp på ett hälsosamt sätt under dagen, med både pulshöjande aktiviteter och styrkande muskelövningar, går kroppen lättare ned sömnstatus på natten. Du får alltså en djupare och bättre sömn.

 

  • Fritid nämndes redan ovan. Det gäller för din sömn också. Fritiden bör som sagt bryta vardagens måsten genom att göra något positivt som berikar dig. Släpp eventuella betungande tankar från exempelvis ditt arbete en stund. Om, du upplever att du inte kan släppa vissa tankar som du ligger och grubblar över, skriv då ned dom på ett papper och klargör för dig själv att det inte är något du kan göra något med nu ändå. Utan, den uppgiften tar du tag med morgon igen, då du är pigg och kan tänka mer klart. Man säger ju att man skall -sova på saken.

 

  • Se över själva sovrummet.
    • Vilken temperatur har du i rummet? Ett svalt sovrum är oftast positivt.
    • Hur mörkt har du det? Att kunna mörklägga rummet har visat sig var positivt för många.
    • Sedan är det också viktigt att det inte är mycket störande ljud under natten. Sätt på dig öronproppar om det behövs. Koppla bort dig från omvärlden. Nu är det tid att sova, ligg inte ajour på vad som sker i omvärlden.
    • Sängen skall självklart vara behaglig. Du spenderar cirka en tredjedel av ditt dygn i sängen, så se till att skaffa dig en säng som passar dig. Det finns mängder med olika varianter av sängar, så sök gärna råd från olika källor och butiker, för att få en säng som passar dig.

 

  • Ta inte med dig mobil och dator in i sovrummet. Om du inte klarar att lämna mobilen utanför sovrummet, se i alla fall till att mobilen är inställd så att inga meddelanden och telefonsamtal kommer på natten. Att titta på TV i sängen kan vara avkopplande tycker många, men det kan också innebära att du både tittar för länge på TV och att du somnar sent på kvällen. Men, det kan också innebära att du bär med dig de intryck som du fick av att titta på TV. Om då det var något otäckt, så kan du få en mer orolig sömn, som inte är positiv. Man, talar också om att det blå ljuset som kommer från alla dessa olika skärmar, lurar din hjärna att hålla dig vaken. Så, skippa skärmana och njut i stället av den kommande goda sömnen som du har gjort dig förtjänt av.

 

  • Sömncykler och REM sömn. Din sömn är uppbyggd av olika sektioner där du sover lätt och där du sover tungt. REM-sömnen är stadiet då du sover lättare och drömmer som mest. När du sedan efter 30-120 minuter kommit ned i djupsömn, det är då du återhämtar dig som bäst. En normal person sover mellan 6-8 timmar per natt. Men, man klarar sig på 4 timmar, om det inte skulle bli mer ibland. Att sedan sova fler timmar nästa natt är inget man måste, kroppen kommer istället sova djupare för att kompensera för förlorad sömn. (källa: https://sömn.se/fakta-om-somn/).

 

  • Vilken tid du går och lägger dig och när du går upp, spelar roll. Se till att du har regelbundna tider då du går och lägger dig. Det gör att kroppen ställer in sig på att somna samma tid varje kväll. Jag menar också att det är en god idé att gå upp i god tid på morgonen. Att börja sin dag med stress och tidspress direkt när du vaknar är inte något som rekommenderas. Prova istället att gå upp 30-60 minuter innan du normalt går upp för närvarande. Använd tiden till något trevligt, som du tycker om. Det kan vara att hinna läsa tidningen, kanske planera din dag i lugn och ro (var gärna vaken själv, så ingen stör dig) eller faktiskt läsa din favoritbok en stund.

Läs mitt inlägg om Lev livet fullt ut för att få inspiration. 

 

Ta det gärna ett ytterligare steg. Jag rekommendera att du skapar en morgonrutin som innefattar ett antal motion- och kroppsövningar. Detta ger dig en mjuk och avslappnad start på dagen där du också får med dig en del av din vardagliga motion som finns med ovan.

 

Näring

 

Att alltid äta en bra och väl sammansatt kost gör dig till en mer välmående och starkare person i både kropp och själ. Du får då ett bra immunförsvar som håller sjukdomar borta. jag önskar inte utropa mig själv som några närings-guru. Det finns det mängder av personer och företag på internet som fyller den kvoten. Men, jag anser mig kunna utlova och fastslå att det är viktigt att alltid sträva efter god kvalitet på maten och att den skall vara varierad. Då får du i alla de näringsämnen som kroppen behöver. Läs mer om detta nedan.

 

Den energi som vi behöver kommer framför allt ifrån fett och kolhydrater och i viss mån från protein. Det finns även andra ämnen som vi människor behöver, så kallade essentiella näringsämnen. Cirka 50 stycken till antalet. Dessa måste vi få i oss genom maten. Sedan är det såklart viktigt att dricka också, eftersom ca 60% av kroppensvikt består av vatten.

 

Protein finns i alla celler. Proteinet byggas upp genom 20 aminosyror, varav åtta av dom måste komma genom den mat vi äter. Proteinet finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel. 10-15% av dagligt intag av energi rekommenderas vara protein. Vilket är ca 50-60 gram på en dag.

 

Fettet i maten tillför energi i koncentrerad form. Det är alltså en bra energibärare som lagras i cellmembranen, men bidrar också till att få vissa vitaminer att lösgöras och användbara i kroppen. Det finns omättade och mättade fettsyror, som har olika egenskaper. Det mättade fettet är inte bara dåligt, men det höjer halten av det onda kolesterolet, som kan orsaka vissa sjukdomar. Livsmedelverket rekommenderar att fett skall utgöra max 30% av energiintaget per dag. Det mättade fettet ska inte överstiga en tredjedel.

 

Kolhydrater kommer i huvudsak från växtriket. Det är också så att kolhydrater och fett är det viktigaste energikällorna, enligt livsmedelsverket. Kolhydrateter är viktiga beståndsdelar i ämnesomsättningen och bygger upp cellens väggar. Det är sockerarter, stärkelse och kostfiber som är det viktigaste delarna som kolhydrater bidrar med. Man talar om ett högt eller lågt GI-Index. Det handlar om ifall det är ”snabba-” (högt GI-index. Godis) eller ”långsamma-” (lågt GI-index. fullkorn) kolhydrater. 55-60% av en dags energiintag bör komma från kolhydrater, företrädesvis vid måltider.

 

Kostfiber är kolhydrater som är svåra att bryta ned för kroppen, vilket leder till att dom passerar vår kropp nästan opåverkade. Detta är bra träning för våra tarmar och motverkar tarmförstoppning. Rotfrukter, bönor och linser är några livsmedel med mycket kostfiber. Det som är bra med kostfiberrika livsmedel är att dom bryts ned långsamt och ger en mättnadskänsla länge. Vilket hjälper till att inte småäta mellan måltiderna.

 

Vitaminer och mineralämnen ser till att andra funktioner i kroppen fungerar och håller sig på rätt nivå. Vitaminerna A, D, E, K är fettlösliga, medan vitamin B och C vitamin är vattenlösliga. Vitamin D påverkar kalcium och fosforomsättningen. Vitamin A påverkar synen. Järn behövs för blodbildning och transport av syre till vävnaderna.

 

Inspirerat av Källan: Livsmedelsverket:

 

Hygien & Kläder

 

Ett gammalt ordspråk som lever kvar än idag är -att du skall vara hel och ren. Det håller än, för att det är viktigt att sköta om sin kropp. Man kanske inte tänker på detta som en typisk hälsofaktor, men genom att sköta om din kropp och val av kläder kommer du känna dig mer nöjd och avslappnad, vilket innebär att du kan behålla den positiva energi som du har inom dig.

 

Att exempelvis äntligen få ta en dusch efter en prestation i någon form, som du utfört under dagen är det inget som slår, där och då i alla fall. Unna dig den stunden minst en gång per dag, där du förutom blir ren och har chans att putsa din kropp genom att klippa naglar och smörja det som skall smörjas; också hinna få en stund för dig själv för att slappna av i huvudet och njuta av stunden. Det är också ofta då som de mest briljanta och kloka lösningarna på ett problem framträder.

 

Att sedan välja de kläder som du själv anser representerar dig är också en viktig faktor för att uppnå en positiv känsla. Idag finns så många klädstilar och uttryck genom kläder, att du kan skapa din egen kombination och unikhet som du önskar. Men, oavsett vilket val du gör så rekommenderas att tänka på 1-2-3-4-lagerprincipen, eller lager-på-lager-principen. I alla fall här i norden under vinterhalvåret.

 

1-2-3-4-principen när man klär sig

går ut på att man

  1. Börjar med att ta på sig ett lager av kläder som skall värma mot kroppen. Huvuduppgiften med lagret är att leda bort fukt från kroppen, så att man inte fryser. Ull är att föredra under vinterhalvåret. Bomull är inte ett bra val, då det inte leder bort fukt bra. Kläderna skall sitta ganska tajt på kroppen.
  2. Mellanlagret skall transportera fukten vidare ut från kroppen, men skall vara tjockare och ha luftfickor som behåller värmen. Detta lager reglerar man efter väderlek. Det kan vara bra om man kan öppna upp vissa delar av lagret under aktivitet och stänga när man går ned i intensitet.
  3. Det yttre lagret skall skydda mot vatten och vind. Det skall alltså kunna motstå regn och vind, men skall kunna släppa ut den fukt som kommer från kroppen. Dessa kläder är ofta ganska tekniska med mycket funktioner för att kunna reglera efter den situationen man är i.
  4. Sista, förstärkningslagret har du på dig då du stannar upp för rast eller liknande. Detta är inget man behöver ha med sig i sin vardag. Men, om du är ute på en aktivitet så är det väldigt skönt med detta lager.

 

Genom att tänka på detta vis kan det utlovas att du kommer få en mycket bättre upplevelse. Det gäller i alla situationer, men är extra viktigt då du företar dig en aktivitet i naturen under en längre eller intensivare tidsperiod.

Inspirerad av outdoorexperten.

 

Stress

 

Att uppleva positiv eller negativ stress, är nog något vi alla har känt av. Båda är viktiga hälsofaktorer. Stress i sig är inget negativt. Det är en bra förmåga kroppen har då man skall prestera något. Man, blir fokuserad på uppgiften, kroppen ställer in sig på att vara alert och reaktionen ökas. Men, det blir problem om man inte får möjlighet till vila och återhämtning. Om känslan är att man aldrig tycks vara tillräcklig, utan det förväntas bara mer och mer av en person, på arbetet eller i det privata. Då är det lätt att hamna i negativ stress. Det är inte bra, för då kommer kroppen till slut ta skada. Man har sett att nervceller i hjärnan slutar att fungera optimalt, som kan leda till kroniska besvär.

 

Se gärna till att utmana gärna dig själv med stress som är positiv men har ett slut. Det kan vara att utöva en aktivitet i fysisk form eller i tänkande form. Försäkra dig sedan att du också får perioder då din återhämtning kan ske. Att göra ingenting, läsa en bok, sova eller just bara veta att denna tid på dagen, då gör jag vad jag vill, kan också vara en befriande känsla. Du kommer orka mer och bli mer energifylld.

Inspirerad av Hjärnfonden.

 

Gifter

 

Att få i sig olika typer av gifter av olika slag är numera allmänt känt att man inte skall göra. För att upprätthålla en hög energinivå och positiv känsla, rekommenderas att du inte alls röker eller snusar. Inte heller konsumerar alkohol i större mängder.

Mediciner

Sedan kan det också finnas gifter i olika mediciner, som inte är bra för dig. Jag vill inte alls avråda ifrån att följa en läkares anvisning som givits. Men, jag önskar att var person skall tänka igenom om det är nödvändigt att äta en del av alla de olika receptfria läkemedel som finns på marknaden idag.

 

Gör och ät det som känns rätt för dig, men det rekommenderas att gärna läsa igenom den informationen som finns på produktpaketet. värdera om det känns okej för dig att äta det. Leta efter vad preparatet förväntas åstadkomma för din kropp och vilka biverkningar som kan förekomma.

 

Vikt

 

Vikten har stor betydelse för en persons hälsa. Att leva med övervikt innebär att kroppen måste arbeta hårdare, det ökar risken för sjukdomar och kan också leda till att man belastar sina leder felaktigt.

 

Att vara överviktig, det är när en persons BMI är mer än 25. Om personens BMI är över 30, då har man fetma. Att upptäcka att ens BMI är över 25 eller 30 kan kännas belastande på flera sätt. Men, det finns otaliga exempel på dom som återfått din ursprungliga kroppsform, efter att ha bestämt sig för att bryta en negativ vikttrend.

 

Om du känner att din BMI har ökat och du vill få ett stopp på viktökningen. Då rekommenderar vi att du söker information om hur du kan ändra på det för att uppnå dina nya mål. Det finns mängder av information på internet och andra media som säger sig kunna hjälpa. Var kritisk till informationen och försäkra dig om att det hjälper dig på lång sikt. Om det känns svårt och krångligt rekommenderas att kontakta en läkare för hjälp.

 

Vänskap och kärlek

 

Att ha vänner och att få uppleva kärlek till en person, är något fantastiskt i livet. Att känna den trygghet som en vän kan skapa, eller få känna den pirrande känslan av ny kärlek till en person, är något som är svårt att förklara i ord. Men, att det handlar om en positiv och energiberikande känsla håller nog de flesta med om.

 

Att ha verkliga vänner är något som tar tid att bygga upp. Många gånger finns de bästa vännerna redan från uppväxten. Det är ett ömsesidigt ansvar att sköta om den relationen. Om ena parten inte visar viljan, glider lätt den andra partens engagemang bort till slut.

 

Men, kanske känner du att det inte finns någon vän i ditt liv. Misströsta inte, det är aldrig för sent. Engagera dig i en hobby, aktivitet eller annat som involverar möten med människor. Där sker ofta starten på många vänskapsrelationer. Nedan finns några citat som vi tycker speglar en vänskap. Känn efter vad du tycker.

 

”Goda vänner är som stjärnor. Du ser dom inte alltid, men du vet att de alltid finns där.”

-Christy Evans

 

”Att gå med en vän i mörker är bättre än att gå själv i ljuset.”

-Helen Keller

 

Kärlek kan upplevas på många sätt. Man kan ha kärlek till sitt barn eller till sin förälder. Vissa har kärlek till sin bil, båt eller sportklubb. Men, den kärlek som ibland uppstår mellan två personer, den kan ofta kännas som oändlig.

 

Kärlek är något som handlar om att samexistera med varandra, medan man hanterar olika händelser för att bygga ett livspussel tillsammans.

 

Man kan känna igen kärlek genom att den ofta är villkorslös och innehåller ofta både fysisk och psykisk attraktion. Men, kärlek måste vårdas och man måste vara tolerant inför den andres olikheter. Kärlek i sitt bästa, oavsett vilken typ, ger dig otroligt mycket energitillskott i livet. Nedan är några citat som vi tycker speglar kärlek. Känn efter vad du tycker.

 

 ”Om du vill bli älskad, älska då själv

-okänd

 

”Viss kärlek är som vinteräpplen, mognar sent och håller länge”

-okänd

 

Tack för du läser min blogg. Hoppas att det berikade din dag. Rentav kanske du känner dig mer energirikare. Dela gärna denna artikel med någon som du tror kan ha glädje av den. Tack på förhand..

Anr:er#2

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...