Hälsporrebehandling

Så behandlar du din hälsporre - plantarfasciit

Har du också drabbats av hälsporre? Känner du en smärta under foten som inte vill försvinna? Det kan såklart vara många orsaker till din smärta, men om du har belastat foten felaktigt, gått med dåliga skor, sprungit på hårt underlag. Ja, då kan det vara hälsporre du har fått. Men, mest sannolikt är det faktiskt plantarfasciit som du har drabbats av. 

Jag är en relativt rörlig person, som vill motionera på något vis i princip varje dag. När det en dag gick upp för mig att nu har jag haft en molande verk under foten en längre tid och att det övergått från domnat till tydlig verk. Då insåg jag att det inte var träningsverk jag hade. Fick snabbt panik. Målade snabbt upp en bild där jag såg mig själv liggande och haltandes omkring i månader, för att bli frisk ifrån dessa smärtor. Såg i min inre bild hur min upparbetade träning och kondition försvann i horizonten.

Det känndes inte bra. Jag ville bli frisk snabbt. Bestämde mig att jag vill veta allt om hur jag kan bli av med denna skada så att jag kunde komma igång med träningen igen. Snart upptäckte jag att jag inte kan vara ensam om dessa åkommor, för det finns mycket information om ämnet, så många borde då ha problem dom detta. Jag läste och läste och blev snart varse om att denna skada inte skall vilas bort utan tränas bort.

Träna bort plantarfasciit

Tidigare rön hade ordinerat vila, men flera tester hade visat att man skulle träna bort smärtan. Men, att det gäller att göra det på rätt sätt. Det är ett vanligt förekommande problem för många som kan ställa till det mycket för en person. Nedan presenteras ett antal förslag på tips som jag tycker känns seriösa och trovärdiga. Det tipsen fungerade för mig, då jag hade problemet. Nedan läser du alltså om både vad hälsporre och plantarfasciit är för något. Samt, övningar som är bra för att stärka dina fötter.

Jag vet inte hur din situation ser ut. Självklart skall man uppsöka professionell hjälp om man känner bestående men och stor smärta. Så att man får en riktigt diagnos.

Men, här följer en del tips som är en god start. Jag har följt dom och kände stor skillnad redan efter 2 veckor. Sedan har jag fortsatt att göra övningarna i förbyggande syfte, för att inte falla tillbaka i det skräcksenarie jag kände då jag insåg att det inte var trärningsverk jag hade, utan en fotskada. Jag är ingen expert på området, men har sökt läst och läst mycket om detta, så jag vill dela med mig av vad jag fick fram och som fungerade för mig.

Vad är plantarfasciit?

Företaget hälsorrerehab.se förklarar på ett enkelt sätt vad det handlar om.

Om man önskar att se informationen på film kan denna film vara bra, från krioxpert .

Olika tejpningar

Ett sätt att avlasta hälen är att tejpa foten. Nedan finns några exempel på hur du kan tejpa foten. Jag har testat de olika varianterna och blivit nöjd med resultatet. Det verkar som att det viktiga är att hålla ihop hälen, så att man inte trampar igenom. Man skall skapa en liten kudde under foten. Självklart skall man besöka en expert på området om smärtan är permanent. Men, det kan vara en god start att prova någon av nedanstående varianter.

 

Hälsporretejpning variant 1

 

 

 

Hälsporretejpning variant 2

 

 

Övningar för att träna bort Plantarfasciit

Förr rekommenderades en person som hade fått ont i hälen på grund av Plantarfasciit, att vila och inte belasta foten. Idag talar man mer om att träna bort skadan. Nedan finns ett antal övningar som rekommenderas av kunniga personer. Prova dessa. Men, sök såklart proffesionell hjälp om du känner att du vill få en rekommendation för just dina fötter.

 

Tåcurl

 

 

Masera på tenisboll

 

 

Stretch av foten

 

 

Stretch tå med platt gummiband

 

 

Blandande övningar för fötterna

 

Rekommenderade länkar för att lära mer om plantarfasciit

Här följer också ett antal andra tips från olika aktörer på marknaden som kan vara relevanta för dig om du har drabbats av Plantarfasciit.

 

Bland annat har friskis & svettis tagit fram ett program med övningar som hjälper till att stärka foten.

 

Magazinet Runners World persesenterar 3 övingar som dom anser är viktiga för att förbygga skador. Då främst för den som springer mycket.

 

Andra aktörer som sjukvårdsbutiken.se har också rekommenderade övningar. Företaget Actifys ger exempel på triggerpunkter i foten som kan vara bra att massera, dom visar också en tejpning av foten som dom rekommenderar.  Magazinet IForm har också tagit upp ämnet om hälsporre eller Plantarfasciit..

 

Om du känner att du önskar mer kunskap om ämnet, så finns det mycket information på internet.

 

Hur gick det mina fötter då. Jo, jag är igång igen. Men, jag tar det lite försiktigt och känner efter så att jag inte hamnar där igen. Samt, att jag är noga med att göra stärkande fotövningar.

TRÄNINGSPROGRAM

Det finns såklart många olika träningsprogram som är bra. Några fick du exempel på ovan. Här kommer det program som jag följt, som har hjälpt mig.

Period:           12 veckor.

Antal reps:   2 gånger per dag

Ha tålamod, det kommer kännas bättre, även om det tar tid.

 

  1. Knyta fotvalvet.                     3 x 10 sekunder på varje fot
  2. Spreta foten.                         3 x 10 sekunder på varje fot
  3. Flytta stortån.                        3 x 10 stycken flytt på varje fot
  4. Tåkrypning.                          Gå 4 meter. gärna på en matta eller annat strävt underlag
  5. Rulla fot på boll                    Rulla en tennisboll under varje fot i minst 15 sekunder.

 

 

  • Tåhävning                            Ställ dig på tå på en tröskel. Belasta den onda foten. 

                                                       Sänk sakta ned foten, tills hälen tar i golvet.

                                                       Belasta den friska foten för att komma upp på tå igen. 

                                                       Upprepa 10 gånger.  

 

er#22

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...